Köpvillkor

 
Vi på Campout - Fritidstillbehör Sverige AB har ambitionen att alltid ge högsta service till dig som kund och därför arbetar vi efter nedanstående köpvillkor.

Kontakta oss gärna vid frågor!

Index

 

1. Priser

Alla priser är i SEK inkl. moms. Priset som gäller är det som är angivit den dag du gör din beställning. I varukorgen/kassan redovisas först alla priser på varorna. Moms och eventuella betal- eller fraktkostnader redovisas längre ner i kassan innan du bekräftar köpet. Vi har ingen lägsta beställningsgräns men minsta fraktkostnad är 69:- (vår lägsta nettokostnad för spårbart paket).
 

2. Beställning

Alla beställningar sker via denna butik på internet eller via kontakt med oss. Vi skapar eller ändrar endast i beställningar på uppdrag av dig som kund. Vi förbehåller oss rätten att logga ditt IP-nummer vid beställning för att kunna använda dessa vid ev. kort- eller bedrägeriförsök, vilka polisanmäls. Du som beställer måste vara över 18 år. Kontakta oss gärna för information eller om du inte hittar det du söker, så hjälper vi dig genom köpet. 
 

3. Betalning

Vi använder oss av Klarna checkout där du kan välja mellan flera olika betalningsalternativ. Välj den metod och leverans som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.
Kortbetalning
Vi accepterar de vanligaste betalkorten t.ex. Visa, Master/Eurocard. Kortbetalningen sker över en säker uppkoppling med SSL-kryptering.
Faktura
Betalning mot faktura med 14 dagars betalningsvillkor erbjuds i samarbete med Klarna AB. Fakturan aktiveras när vi paketerar din beställning, oavsett om den ska skickas eller hämtas i vår varuutlämning, och den ska betalas inom 14 dagar.
 
Konto och delbetalning
Vid köp över 1000:- erbjuder vi delbetalning i samarbete med Klarna AB.

Information samt kontovillkor
Uppläggningsavgift
3 månader
6 månader
12 månader
24 månader
95 SEK
195 SEK
295 SEK
295 SEK
Aviavgift
3 månader
6 månader
12 månader
24 månader
29 SEK
29 SEK
29 SEK
29 SEK
Årsränta
3 månader
6 månader
12 månader
24 månader
-
-
-
F.n. 9.99%
 

4. Leveransvillkor

Vi skickar inom 24 timmar (vardagar) om allt du beställt finns på lager hos oss. Om produkter finns på centrallager eller är beställningsvara - se nedan.

Centrallager
Angivet saldo på centrallager uppdateras varje vardagsmorgon kl. 09:00. Detta saldo ska ses som en indikation på hur mycket som finns. Vid få antal kan slutförsäljning hinna ske mellan ditt köp och vår beställning till leverantören.
 
Beställningsvara
Vid beställningsvara finns en leveranstid inlagd som det i normala fall tar tills vi kan skicka produkten under förutsättning att den finns på lager hos leverantören.

Restnotering
Om en produkt är restnoterad och leveranstiden blir längre än normalt så meddelas du så snart vi får besked om det. Om en beställning inte skickas inom normal leveranstid så beror det alltid på en restnoterad produkt - vi väntar aldrig med att skicka en beställning om allt finns på lager hos oss!
 
Leveranstid
Normal leveranstid för Schenker är 1-2 arbetsdagar från södra Sverige till Gävle cirka. 2-4 arbetsdagar längre norrut.
 
Leveranssätt
Vi förbehåller oss rätten att välja det leveranssätt som passar beställningen bäst. Order med stor blandning av produkter kan skickas med olika fraktsätt vid t.ex. skrymmande produkt.

Ombud: Sändnigen skickas till närmsta Schenker ombud och du aviseras via sms eller e-post och kan sedan hämta ut den.
Hemleverans: Sändningen levereras hem dagtid och kvittering krävs. Du aviseras före leverans via telefon eller e-post.
Företag: Leverans direkt till adressen utan avisering.

Hämta i vår varuutlämning
Du kan välja i kassan att hämta din beställning hos oss. Vid detta val tillkommer ingen fraktkostnad och du meddelas via e-post när din beställning är klar att hämtas. Observera att valt betalsätt aktiveras när ordern plockas (t.ex. Faktura 14 dagar). Det är ditt ansvar att hämta ut paketet eller meddela oss ev. dröjsmål innan fakturan förfaller för att slippa påminnelseavgift etc. För outlöst paket tillkommer en kostnad (f.n. 50 SEK). Vissa artiklar som vi inte kan skicka p.g.a. storlek etc. säljs endast för hämtning hos oss (se information i kassan i dessa fall). För öppettider, se kundsupport.

Annan leveransadress
Vid kortbetalning kan vi leverera din beställning till annan ort, t.ex. ett ombud på orten där du semestrar. Välj kortbetalning i kassan och ange alternativ leveransadress.

Länder
Vi skickar för närvarande endast produkter inom Sverige men arbetar på att inom kort kunna leverera till de övriga nordiska länderna.

Försening p.g.a. transportbolag
Har vi skickat din beställning och leveransen blir försenad p.g.a. t.ex. försening hos transportbolag ger det inte rätt till fri retur. Normal ångerrätt gäller enligt våra köpvillkor.

Fraktkostnad
Frakten beräknas på de produkter som läggs i varukorgen. På förtält och andra skrymmande varor har vi ett fast reducerat pris. Du betalar aldrig mer än den faktiska fraktkostnaden. Minsta fraktkostnad är 69 SEK då vi alltid skickar spårbara leveranser.

Transportskada
Vid mottagandet ska du alltid kontrollera att försändelsen är hel och att inga transportskador finns på emballaget. Upptäcker du en transportskada ska du omedelbart anmäla detta till ombudet eller speditören.

Outlöst paket
För paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig för vår fraktavgift samt returfrakt till oss (gäller även restnoterade varor som skickas i efterhand).

Reklamation
Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss omgående för vidare instruktioner. Vi behandlar inga reklamationer där vi inte blivit kontaktade före returnering. Felaktig eller skadad vara ska reklameras inom 14 dagar. Vid återsändelse av en felaktig eller skadad vara står vi för frakten och eventuell ersättningsleverans i de fall produkten är köpt via postorder med frakt. Varan ska återsändas väl emballerad och i originalförpackning med bifogad beskrivning av felaktigheten. Om varan skadas eller kommer bort när du återsänder den är du betalningsansvarig.
 

5. Ångerrätt (ej företag)

Öppet köp
Förutom reglerna i Distansavtalslagen tillämpar vi att du kan ångra ditt köp inom 30 dagar från mottagandet. Varan måste returneras i oanvänt skick och i hel originalförpackning. Ångerrätt gäller ej specialbeställningar såsom måtanpassade förtält etc. Ej heller varor på metervara eller förbrukningsvaror såsom kemikalier på burk eller flaska etc.

Returfrakt
Du som kund står själv för returfrakten. Retur måste skickas till vår adress och ej som postförskott eller med efterkrav.

Återbetalning
Har du inte betalt din beställning så måste du förlänga betaldatumet för att undvika påminnelseavgift och extra kostnader. Detta gör du antingen genom att logga in på klarna.se eller kontakta deras kundservice på tel. 08 - 120 120 10. Så snart vi mottagit och godkänt din retur krediteras eller återbetalas beloppet. Information om detta kommer via e-post från Klarna.

Så gör du
Kontakta oss alltid före retur för vidare instruktion. Returer som saknar returorderdokument eller inte är godkända av oss innan de returneras behandlas inte. 
 

6. Garanti

Privatperson
1 års garanti på alla produkter vid material eller fabrikationsfel. Vissa produkter har längre garanti från tillverkaren. Garanti gäller ej slit- och förbrukningsvaror. Vid vanvård, onormalt användande och fall där varan ej skötts enligt anvisningar gäller ej garantin. Garanti gäller från inköpsdagen och mot uppvisande av kvitto/faktura.
Företag
30 dagars garanti gäller enligt köplagen.
 

7. Force Majeure

Butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet.
 
Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
 

8. Personuppgifter - GDPR

Uppgifter som lagras i vårt system
Namn, adress, telefonnummer, e-post och person- eller organisationsnummer om du uppgett det. Dina uppgifter finns skyddade i vårt system där endast behöriga personer inom företaget kan logga in.

Juridiskt ansvarig för personuppgifter
Fritidstillbehör Sverige AB, Verkstadsvägen 19, 56161 Tenhult (556992-2486).

Betalsystem
Vi använder Klarna som betalsystem (PSP - Payment Service Provider). De uppfyller kraven för PCI DSS och dina uppgifter skyddas mot externa intrång.

Användning
Vi lagrar dessa uppgifter för att kunna leverera din beställning samt hantera ev. returer samt reklamationer. Vi lämnar aldrig vidare några uppgifter till annat företag eller land. Vi medverkar ej till att skicka SPAM. Du får endast information gällande din beställning och leverans från oss samt nyhetsbrev. Genom att beställa godkänner du att vi får skicka nyhetsbrev och erbjudanden till din e-postadress. Du kan när som helst avsluta den prenumerationen via länk i brevet.

Vi använder Googles annonstjänster. Du kan se mer om Googles insamling, delning och användning av data här.

Laglig grund för att behandla personuppgifter
För att få behandla personuppgifter krävs det att det finns en laglig grund för detta. Vi behandlar personuppgifter på följande grunder:
 
• Då personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra ett avtal som vi har med dig – t.ex. för att tillhandahålla eller administrera varor du köpt.
• Då personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse t.ex. bokföringsskyldighet.
• För att kunna besvara förfrågningar om varor eller kommunicera med dig om liknande varor som du tidigare köpt.
• Då personuppgiftsbehandlingen är tillåten på grund av att du har lämnat ditt samtycke till den.

Lagringstid
Eftersom du är kund hos oss sparar vi dina uppgifter för att du enkelt ska kunna beställa igen samt logga in och se dina tidigare beställningar. Du kan när som helst begära att dina uppgifter ska tas bort - läs mer nedan. Viss information måste fortfarande lagras enligt bokföringslagen.

Registerutdrag
Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi har registrerat samt begära att din data ska tas bort. Detta gör du genom att kontakta oss på support@campout.se. Viss information måste lagras enligt gällande bokföringslag och raderas därefter. Det är vår skyldighet att justera ev. felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter som du meddelar oss. 
 

09. Cookies

Vad är en cookie?
En cookie är en liten textfil som primärt innehåller en unik identifierare t.ex. unikt nummer. Cookien lagras i användarens webbläsare vid besök på campout.se. Cookien innehåller ingen personlig information och är helt ofarlig för användaren.

Vad hjälper cookien till med?
Med hjälp av cookiens unika nummer kan trendverktyg på campout.se komma ihåg att ”nu är webbläsaren med unikt nummer X här igen”. Detta möjliggör en bättre webbsida för dig som användare genom att ge campout statistik om användandet av campout.se. 

Vilka olika sorters cookie används?
På campout.se används en permanent cookie och en sessionscookie. En permanent cookie används för att mäta antalet sidvisningar till besöksstatistik och den andra, sessionscookie, används för att hantera dina val på campout.se, exempelvis när du lägger en vara i varukorgen. Sessionscookien försvinner när du stänger din webbläsare med den permanenta cookien sparas tills du rensar din webbläsares cookieregister. 

Används tredjepartscookies?
Campout.se använder inte tredjepartscookie och anpassar inte sin hemsida för intressebaserad annonsering. En tredjepartscookie kan minnas om webbläsaren varit inne på flera liknande sajter och därigenom också göra det möjligt att visa utvalda annonser gentemot en specifik webbläsare som anpassats på användarens tidigare surfbeteende.

Kan man neka cookies?
De flesta webbläsare är automatiskt inställda på att acceptera cookies. Du kan själv välja om du vill acceptera cookies eller inte genom att justera din webbläsares standardinställning. För att förhindra webbläsaren att ta emot cookies behöver ni gå in i webbläsarinställningar och där aktivt välja att inte ta emot cookies. Att förhindra cookies kan påverka vissa funktioner och upplevelsen på campout.se.
 

10. Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll.
Allt innehåll på hemsidor och marknadsföring är skyddat enligt lag. ©Copyright 2018 - Fritidstillbehör Sverige AB. 
 
Genom att beställa från oss godkänner du att vi får skicka nyhetsbrev och erbjudanden till din e-postadress. Du kan när som helst meddela (via nyhetsbrevet) att du önskar säga upp prenumerationen.